Orang Cantik dan Orang Hensem

Tuesday, April 10, 2012

Bab 6

Amani menukar siaran TV beberapa kali. Tidak ada satu pun rancangan yang ditayangkan menarik perhatiannya pada pagi Sabtu itu. Amani berasa amat bosan. Dari pagi tadi dia sudah mengemas serta membersihkan rumah apartment itu. Habis segala habuk tok nenek yang bersawang sudah dibersihkan sampai berkilat. Kain baju kotor Syuhada pun sudah dibasuh dan disidai di balkoni. Adat hidup menumpang. Amani tak mahu jadi seperti segelintir manusia yang macam parasit. Atau macam biawak hidup. Sudahlah tak bayar sesen pun,menumpang rumah orang tapi lagaknya lebih dari tuan rumah. Haish, mintak simpang lah perangai buruk macam tu.

Syuhada sudah pulang dari kerja dan ketika ini sedang lena diulit mimpi. Almaklumlah, sepanjang malam berjaga melayan karenah manusia yang menginap di hotel bertaraf lima bintang. Menurut Syuhada, kebanyakan mereka yang menginap di hotel tempat dia bekerja semuanya orang-orang kaya yang cerewet tahap dewa. Ada saja yang tak kena dan ingin di complaint. Syuhada yang bertugas di kaunter receptionist memang tak menang tangan dibuatnya. Nak menguap pun tak sempat, inikan pula nak curi-curi tidur. Jadi, waktu siang begini memang paling afdal untuk dia qada tidur. Dah macam kelawar pun ada.

Namun Syuhada sudah berjanji untuk bawa Amani keluar petang nanti. Boleh lah Amani melihat sendiri keindahan bandaraya Kuala Lumpur nanti. Seingat Amani, kali terakhir dia ke Kuala Lumpur adalah tujuh tahun lepas. Waktu itu arwah abah masih ada. Dan waktu itu mereka sekeluarga masih mampu melancong dalam negara pada waktu cuti sekolah. Cuti-cuti Malaysia. Amani tersenyum mengingatkan kenangan bersama arwah abah. Hanya kenangan yang tertinggal untuk mengubat rasa rindu kepada lelaki yang teramat disayangi oleh mereka sekeluarga.

Amani mencapai senaskah majalah di atas meja. Majalah Chic itu dibeleknya dengan penuh minat. Wajah gadis yang menghiasi muka hadapan majalah itu cukup memukau! Tip top. Macam model antarabangsa!

‘Arisya dan Skandal Cinta’. Sebaris tajuk itu dibaca dengan penuh minat. Amani teringatkan sesi mengumpat di pantry bersama Munirah sebelum mereka disergah oleh Zafran.

‘Jangan-jangan inilah singa betina nya!’ getus hati kecil Amani. Jemari Amani rakus menyelak helaian majalah itu. Muka surat empat hingga tujuh memaparkan sesi temubual eksklusif serta gambar Arisya memperagakan pelbagai jenis busana. Amani menatap setiap gambar yang mempamerkan pelbagai posing. Memang ‘panas’. Gulp! Amani menelan liur. Kalau perempuan pun boleh tergoda begini, apatah lagi bagi kaum Adam!

Chic: Boleh Arisya jelaskan tentang gossip cinta antara Arisya dengan salah seorang anak Dato’ yang hangat diperkatakan sekarang ini?

Arisya: Well…apa yang Arisya boleh cakap, kami masih dalam peringkat mengenal hati budi. Dia umpama backbone untuk Arisya terus bergiat aktif dalam bidang modeling. Buat masa sekarang cukuplah Arisya kenalkan dia sebagai Mr. Z. Arisya harap peminat Arisya akan mendoakan yang terbaik untuk kami. Bila tiba masanya nanti, I will introduce him to the public.

‘Jawapan cliché,’ keluh Amani. Dalam kepala, Amani sudah mula merangka peta minda. Anak Dato’? Mr. Z? Z untuk Zafran? Zafran b Dato’ Mustapha! Amani terjerit kecil apabila berjaya menyelesaikan misteri teman wanita bosnya. Sekali lagi dia menatap wajah itu.

‘Memang cantik! Patutlah Zafran sakit mata tengok aku. Girlfriend dia model terkenal rupanya! Sempurna tanpa cacat cela. Subhanallah!’ Amani memuji keindahan ciptaan Ilahi. Namun sayang sekali kerana Arisya tiada rasa malu mendedahkan hampir sebahagian daripada tubuhnya. Dress singkat itu menampakkan lurah dada serta peha gebu yang sepatutnya ditutup untuk tatapan yang berhak a.k.a si suami sahaja. Amani menggelengkan kepala. Cepat-cepat dia menyelak halaman yang lain. Buat tambah dosa kering je tengok gambar Arisya lama-lama!

Artikel Tips Cantik menarik perhatian Amani. Beberapa panduan bersolek bersertakan gambar itu ditatapnya penuh minat. Langkah demi langkah dijelaskan dengan bahasa mudah tentang bagaimana menggayakan solekan ‘Smokey Eyes’. Amani tidak pernah tahu apa itu ‘Smokey Eyes’. Tapi dari gambar model yang sudah siap disolek, kelihatan bahagian kelopak mata yang cukup cantik dioles dengan pembayang mata berwarna gelap.

Sejam kemudian Amani sudah siap bersolek dengan mengikuti langkah-langkah yang dijelaskan dalam majalah. Habis alat solek Syuhada dikerjakannya untuk menjayakan eksperimen itu. Amani melihat wajahnya di dalam cermin. Hmm. Dibandingkan pula dengan wajah model yang siap disolek. Hmmmmmmmm...Bagai langit dengan bumi!

‘Apa yang tak kena? Dah ikut semua langkah dah ni,’ gerutu Amani. Amani yang sibuk membelek wajah di cermin tidak sedar Syuhada yang baru bangun tidur sudah menghampirinya.

“Kau buat apa cakap sorang-sorang ni Amani?” Syuhada memicit dahi. Kepalanya masih pening dek kerana tidak cukup tidur. Amani menoleh ke arah Syuhada. Tak sangka sahabatnya itu dah bangun. ‘Kantoi la pakai alat solek Syu!’ Amani tersengih macam kerang busuk ke arah Syuhada yang masih mamai.

Syuhada ternganga. Ditatapnya wajah Amani di hadapannya. Matanya digosok berkali-kali. Masih tak percaya. Hilang terus rasa mengantuk yang berakar umbi sejak semalam.

“Jangan la pandang aku macam tu Syu... Aku pun nak cantik macam kau jugak...Hmm, cantik tak? Aku belajar makeup dari majalah ni,” Amani menunjukkan majalah yang dimaksudkan kepada Syuhada. Syuhada menahan tawa. Tak tahu jawapan apa yang harus diberikan kepada Amani tatkala ini. Jujur sangat nanti takut Amani merajuk. Bukan dia tak tahu Amani tu sensitif orangnya.

“Ehem, boleh lah tahan. Tapi banyak lagi teknik kau kena belajar ni. Ehem,” Syuhada serba salah. Tak tahu macam mana hendak memuji Amani. Sekali pandang macam baru lepas bertumbuk. Lebam kedua-dua mata. Dua kali pandang dah macam hantu Kak Limah Balik Kampung. Tiga kali pandang dah macam hantu Kak Limah yang baru lepas bertumbuk! Memang menyeramkan! Tiba-tiba Syuhada menghamburkan tawa yang ditahan-tahan. Dia tak reti nak berpura-pura di hadapan Amani. Syuhada ketawa sambil menekan perutnya yang terasa senak.

“Sampai hati kau, Syu... Kat office Encik Zafran tak habis-habis mengata aku. Ni, kau pulak gelakkan aku. Kau pun sama je macam dia...” lirih kedengaran suara Amani yang sudah menunduk. Syuhada terus terpempan. Hilang terus hilai tawanya. Syuhada memarahi diri sendiri dalam diam.

Sorry Amani. Aku tak maksud apa-apa. Kau janganlah samakan aku dengan Zafran yang tak ada hati perut tu. Mulut dia tak ada insurans! Bau longkang! Aku bukan macam tu...Yang kau susah-susah nak makeup macam ni kenapa? Kau tu memang dah cantik semulajadi. Memang dah manis. Tak payah lah nak conteng muka tu. Kau ingat aku suka pakai makeup tebal-tebal tiap hari? Aku pakai pun sebab dah sebahagian daripada tuntutan kerja. Nak hadap orang-orang kaya. Kalau ikut hati, nak je aku pergi kerja dengan tempek bedak sejuk! Tak ada rosak kulit!” Syuhada merangkul mesra bahu Amani. Dia kena berhati-hati menyusun ayat. Bimbang merobek lagi hati sensitif Amani.

“Tapi Encik Zafran kata muka aku pucat macam mayat hidup...” Amani menyeka air mata yang hampir menitis. Sensitif benar dia sehari dua ni. Nak datang bulan agaknya.

“Zafran tu buta agaknya! Tak reti langsung nak hargai kecantikan semulajadi! Tak apa, kalau kau nak makeup light boleh aku ajarkan nanti. Tapi janganlah makeup macam ni. Hmm... tak sesuai. Dah, jom siap. Kita pergi Mid Valley. Boleh beli alat solek untuk kau nanti,” Syuhada sudah bangun mencapai tuala.

“Aku mana ada duit nak shopping la Syu,” Amani terkenangkan baki beberapa keping duit di dalam begnya. Mana mungkin cukup untuk dia shopping sesuka hati.

“Tak apa, aku belanja. Aku baru dapat duit kutu semalam,” Syuhada dah tersenyum lebar. Tak mengapalah berhabis sedikit untuk sahabat baiknya. Bukan selalu. Dia berjalan menuju ke bilik air ketika Amani menyapa namanya.

“Syu...” Syuhada menoleh ke arah Amani yang masih duduk di birai katil. “Buruk sangat ke aku makeup ni?”

Syuhada menggaru kepala yang tidak gatal. Dengan berhemah dia menjawab soalan Amani. “Tak adalah buruk sangat. Tapi buruk sangat-sangat je. Sebijik macam hantu Kak Limah!”

Amani terpempan dengan jawapan jujur yang meluncur laju dari mulut Syuhada. Dia memandang wajahnya di dalam cermin. Serentak itu ketawanya meletus. Memang betul apa yang dikatakan Syuhada. Buruk sangat-sangat. Allah dah cipta rupa paras sebaik mungkin, dia pula sibuk menconteng wajahnya sendiri. Macam orang tak bersyukur!

* * * * * *

Syuhada memarkirkan kereta Kancilnya di petak kosong. Huh. Dia melepaskan nafas. Lega bila dapat parking! Dah lah jalan jem, parking Mid Valley pun penuh gile. Beginilah keadaan di Kuala Lumpur setiap kali hujung minggu atau hari cuti. Sentiasa sesak. Kadang-kadang pelik memikirkan dari mana datangnya ribuan kereta yang membanjiri setiap pelosok jalan. Tak reti duduk diam kat rumah ke?

“Heh, berangan apa kau ni?” Amani menyiku Syuhada yang kelihatan mengelamun jauh. Dia membetulkan tudung serta blouse longgar bunga-bunga kecil yang tersarung di badan. Dah tentulah baju Syuhada yang dirembatnya. Dipadankan dengan seluar jeans biru lusuh milik Amira. Tudung sahaja kepunyaan dirinya. Daif betul! Mujurlah mereka berdua satu saiz dengannya. Boleh la menumpang cantik.

“Kejap, nak touch up sikit,” Syuhada menambah lipgloss di bibir serta menekap span bedak beberapa kali. Selepas berpuas hati, barulah dia membuka pintu. “Okay, dah cantik. Jom!” Syuhada sudah berdiri di luar kereta. Amani tergelak kecil dengan kata-kata Syuhada tadi. Selamba puji diri sendiri. Tak malu betul!

Mereka berjalan beriringan memasuki Mid Valley. Amani kagum dengan kebesaran shopping mall itu. Kebiasaannya kedai runcit Ah Keong yang sekangkang kera itu yang kerap dikunjungi untuk membeli barang keperluan harian. Kiranya kedai Ah Keong itu paling famous lah di Kampung Selayang. Paling besar pun pasaraya Fajar yang terletak di pekan Kuala Kangsar. Sekarang dah di rebranding kepada The Store. Itu pun jarang-jarang dia menjejakkan kaki kalau tidak ada barang penting yang perlu dibeli.

Memang ramai yang berkunjung ke Mid Valley pada petang Sabtu itu. Kebanyakannya yang berpasangan lelaki dan perempuan saling berpimpinan tangan. Muda-mudi yang berfesyen macam tak kena gaya. Yang perempuan berbaju ketat tak cukup kain. Yang lelaki ada yang memakai seluar kecik macam saiz Amran. Fesyen apakah ini? Amani berasa pelik. Dia yang tak pandai berfesyen atau budak-budak zaman sekarang yang dah ‘terlebih pandai’ berfesyen? Tak ada apa yang nampak cantik di matanya dengan berpakaian begitu. Pengaruh Barat. Nanti bila budak-budak ni dah tua mesti malu teringat fesyen pelik yang pernah mereka puja-puja ini. Amani tersenyum sendiri.

“Kau tengok fesyen rambut budak tu. Kalau kena belon confirm pecah! Fesyen apa tu? Macam ayam jantan mak aku je,” Amani menunding ke arah remaja lelaki yang berambut tajam. Syuhada tergelak mendengar komen spontan Amani.

“Tu budak punk. Eh, kau jangan lah nampak sangat usha diaorang. Budak-budak ni ada yang gengster tau!” Syuhada menegur Amani.

Amani kecut perut mendengar amaran Syuhada. Lekas-lekas dia menghalakan jarinya kepada sebuah kedai baju. Pura-pura menunjuk ke arah baju-baju di situ. Bimbang juga kalau budak punk tu naik angin.

Tiba-tiba matanya tertancap kepada sepasang merpati sejoli yang asyik memilih baju. Dari pandangan sisi, tubuh badan yang tegap itu kelihatan seperti Zafran. Siapakah gadis tinggi lampai yang bersama Zafran tu? Itu ke Arisya? Amani menarik Syuhada ke tepi dinding.

“Kau ni dah kenapa?” Syuhada tersentak apabila tangannya direntap kuat oleh Amani. Dia pelik melihat Amani yang tertinjau-tinjau ke dalam kedai. Syuhada membuang pandangan ke arah yang sama. Tapi tiada satu pun yang menarik perhatiannya.

“Amani, kau ni kenapa?” Syuhada bertanya sekali lagi.

“ Syu, aku macam nampak bos aku la. Dengan perempuan. Girlfriend dia agaknya,” mata Amani masih tidak lepas dari melihat ke dalam kedai. Angle yang tak baik! Dia masih belum dapat melihat wajah perempuan itu dengan jelas. Naluri kepochinya bagaikan membuak-buak ingin mendapatkan kepastian.

So?” Syuhada membalas pendek. Sungguh dia tidak faham kenapa Amani jadi excited begitu. Amani memalingkan tubuh menghadap Syuhada.

“Eh kau ni tak cukup hormon estrogen ke? Sebagai perempuan sejati, takkan tak rasa nak tahu siapa girlfriend si singa jantan tu?” Amani menoleh kembali ke arah pasangan yang diintip semenjak tadi. Kelibat Zafran sudah tidak kelihatan. Mungkin mencari pakaian di bahagian lelaki. Amani mengambil peluang ini untuk menghampiri perempuan misteri itu. Dia cuma perlu memastikan wajah itu sama seperti wajah gadis penghias muka majalah Chic tadi atau tidak. Itu je.

“Kau tunggu sini kejap. Kejap je. Aku kena selesaikan misteri ni. Kalau tak, tak tidur lena aku malam nanti,” Amani meninggalkan Syuhada. Syuhada memerhatikan langkah Amani. Amani pura-pura membelek baju sambil melangkah menghampiri kedudukan wanita berbaju merah sendat itu. Semakin lama semakin hampir.

Sebaik berada tidak jauh dari kedudukan wanita itu, Amani panggung kepala. Memang wajah Arisya! Walaupun sekadar bersolek nipis serta berbaju kemeja sendat, namun kecantikan Arisya benar-benar terserlah. ‘Lagi cantik dari dalam majalah.’ Bisik hati kecil Amani. Puas hatinya kerana telah mendapatkan kepastian. Mission accomplished! Amani cepat-cepat ingin beredar dari tempat itu. Bimbang pula bertembung dengan Zafran. Amani mengundur beberapa langkah. Sebaik berpaling, tubuh Amani hampir berlanggar dengan sesusuk tubuh lelaki di hadapannya. Kaki kirinya pula mendarat betul-betul di atas kaki kanan lelaki itu. Wangian yang menusuk hidungnya membuatkan Amani kaget. Baru seminggu, namun dia pasti benar yang itu merupakan bau perfume Zafran. Dia menunduk. Tidak berani angkat kepala.

“Oppss..Sorry sir,” Amani sengaja bersuara sengau. Bimbang nanti Zafran dapat mengecam dirinya. Cepat-cepat dia berjalan ke pintu keluar sambil menunduk. Terasa jauh benar pintu kedai itu tatkala ini.

“Hmm, it’s okay,” Zafran beranjak ke tepi memberi laluan kepada gadis berkasut Bata yang memijak kasut jenama Tod’s miliknya. ‘Eh, macam penah tengok kasut tu.’ Zafran terpikir sendiri. Aha!

“Tunggu kejap!” telinga Amani bagaikan berdesing mendengar suara Zafran. Jantungnya berdegup kencang. Mati terus langkahnya. Lututnya terasa lembik.

Jeng jeng jeng. Bersambung! :)

10 comments:

  1. hahahahahaa..best! tak sabar nk tggu yg seterusnya!!!! hmmmm........ cpt la siap novel ni, ana nk beli!

    ReplyDelete
    Replies
    1. panjang betul entry kali ni kan!tah tahun beli boleh jadi novel ni!!!huhuhuu...

      Delete
  2. aáh.pangjang.puas ana baca! haha.. insyaALLAH very soon........

    ReplyDelete
  3. Tahniah nyah..mcm x cy je nyah bt novel...tp cter ny best..gud luck..

    ReplyDelete
  4. jeng jeng jeng tu xtahan! haha.. best liya!
    baru sempat bace.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq singgah am!
      jeng jeng tu konon nak bg suspens..
      haahaha

      Delete
  5. Hahahaha.. Lawak2 amanii nihhh

    ReplyDelete