Orang Cantik dan Orang Hensem

Thursday, April 12, 2012

Bab 7

    Amani terdengar derap langkah yang semakin lama semakin menghampirinya. Tatkala itu dia berharap agar memiliki kudrat untuk memecut lari meninggalkan kedai itu. Namun apa kan daya, kakinya bagaikan terpaku di lantai simen. Dadanya pula bagai hendak pecah menahan debaran yang semakin menggila. Silap haribulan boleh mati kena heart attack!

    "Amani! Awak buat apa kat sini?" Zafran menghampiri sesusuk tubuh itu.

    "Ini kan tempat awam, suka hati lah saya nak datang sini!" Amani membentak. Sayangnya, sebaris kata-kata itu hanya mampu diucapkan di dalam hati. Realitinya dia hanya mampu terdiam dan menikus tatkala berdepan dengan Zafran. Memang dia tak berani nak lawan taukeh!

    "Kenapa senyap? Awak mengintip saya, ya?" Zafran meluah rasa. Geram betul hatinya melihat kelibat Amani di sini pada hujung minggu. Sudah lah di pejabat ada sahaja tingkah laku Amani yang mengundang marah. Sebentar tadi selamba sahaja gadis itu memijak kasutnya. Harga sepasang kasut itu hampir sama dengan sebulan gaji gadis itu!

    "Dear, what's wrong? Who is this girl?" Arisya memeluk manja lengan Zafran. Matanya turun naik melihat gadis kampung di depan mata. Suara Zafran yang agak lantang tadi menyebabkan beberapa pekerja kedai turut memerhatikan sandiwara percuma di depan mata. Amani mencari helah.

    "Saya…saya nak beli baju!" sepotong ayat itu keluar juga dari mulut Amani.

    "Oh really? Mampu ke? Sehelai baju kat sini harganya separuh gaji awak tahu?" Zafran membalas. Kejam sungguh ayat yang keluar dari mulut Zafran. Kena hina lagi! Amani sudah kehabisan akal. Tak tahu apa lagi yang boleh dikelentong untuk menyelamatkan diri.

    "Amani! Kau dah dapat autograph kak Arisya?" kemunculan Syuhada yang tiba-tiba mengejutkan Amani. 'Apa kena pulak Syu ni?' Amani menjungkit kening ke arah Syuhada.

    "Sorry! Kawan saya ni suka sangat kat kak Arisya. Akak kan super model terkenal. Dari tadi dia nak minta autograph akak," Syuhada tersenyum-senyum sambil menghulurkan sebatang pen. Pandai betul dia berlakon!

    "Oh
dear! Kenapa tak cakap! Come, let me sign for you!" Arisya kembang semangkuk. Hidungnya kembang kempis. Jarang-jarang ada peminat yang datang minta autograph darinya. Maklumlah, dia bukan pelakon atau penyanyi terkenal. Walaupun sering menghiasi majalah, namun aura model tidaklah sehebat pelakon atau penyanyi.

Amani jadi kaget. Dia menyelongkar beg tangan cuba mencari cebisan kertas. Tiada!

"Hmm, boleh sign sini?" Amani menghulurkan tapak tangannya. Ah, gasak lah! Nanti boleh dicuci dengan sabun!

    "Sini? Sure?" Arisya meminta kepastian. Amani mengganguk laju. Zafran yang memerhati sudah mula mencebik bibir. Syuhada pula menahan tawa. Sebentar sahaja tapak tangan Amani sudah penuh dengan ucapan serta tanda tangan Arisya.

    "Thank you kak Arisya. We wish you the best in your career! Handsome boyfriend akak! Akak pun cantikkkkkk sangat. Macam pinang dibelah dua!" Syuhada masih tegar memainkan peranan. Skill
actingnya memang boleh tahan.

    "Thank you! " Arisya merapatkan badan ke tubuh Zafran. Badannya sudah meliuk lentok. Seronok betul bila dipuji begitu. "You two are gorgeous too," Arisya memuji pula. Sengaja dia berlakon berbaik-baik begitu. Di tempat awam begini bimbang pula kalau ada paparazzi yang mengekori. Lagipun Arisya memang punya bakat berlakon yang terpendam. Cuma belum ada pengarah yang ingin menyunting dia berlakon filem! Buta agaknya pengarah filem di Malaysia ni!

    " This is not over yet! I'll see you on Monday!" Zafran berbisik sedikit ke arah Amani. Marahnya masih bersisa. Tak apalah, tunggu hari Isnin nanti! Memang banyak perhitungan yang perlu diselesaikan dengan gadis itu. Amani mengangkat kepala memandang ke arah Zafran. Dia ingin sekali mengucapkan kata maaf dengan harapan biar terpadam api kemarahan di hati majikannya itu. Namun, lain pula tindakan mulutnya.

    "Okay. See you!" Eksyen betul muka Amani sewaktu menuturkan kata-kata itu. Muka Zafran terus bertukar merah padam. Langsung dia berpaling meninggalkan Amani dan Syuhada. Kalau tunggu lama-lama, bimbang pula dia hilang kawalan memandang wajah Amani yang selamba macam mintak penampar!

Amani katup mulut. Kenapalah mulutnya selalu tak bekerjasama dengan otak. Lain yang difikir, lain pulak yang jadi. Syuhada lekas-lekas menarik Amani keluar dari kedai. Setelah berjalan agak jauh meninggalkan kedai tersebut, Syuhada berhenti dan ketawa terbahak-bahak. Langsung tidak dipedulikan pandangan mata orang ramai ketika itu.

"Kau ni kenapa Syu? Aku baru je lepas kena maki, kau boleh pulak gelak kemain sakan kat aku? Amani sudah bergenang air mata. Sentap betul dia dengan sikap Syuhada yang kurang sensitif dengan peristiwa hitam yang baru menimpa dirinya.

"Sorry...sorry... Tapi kau tak nampak ke macam mana muka Zafran tadi? Bila kau selamba je cakap 'Okay, see you'? Muka dia dah merah! Mata bulat macam nak tersembul! Betul la kau cakap macam singa jantan!" Syuhada masih mengawal tawanya.

"Kau ingat aku sengaja ke cakap macam tu? Aku nak minta maaf sebenarnya. Entah macam mana mulut aku cakap macam tu pulak. Macam mana ni Syu? Entah-entah kena pecat tak hari Isnin ni?" muka Amani sudah pucat membayangkan kemungkinan yang bakal dihadapai nanti. Dalam hati tak habis-habis dia menyumpah diri sendiri yang bukan main lagi berani menghampiri Arisya tadi. Kalau naluri kepochi dapat dikawal tadi, dah tentu dia takkan bertembung dengan Zafran. Yang Zafran pun satu! Kenapa la nak jalan-jalan kat Mid Valley hari ni. Pergi lah dating kat Zoo Negara. Kata singa jantan?

"Eh, takkan sampai nak kena pecat? Kejam sangat ke dia sampai nak pecat kau? Kalau dia pecat kau tanpa alasan yang munasabah, company tu kena bayar sebulan gaji sebagai ganti rugi tau!" mati terus ketawa Syuhada. Bimbang juga tentang masa depan sahabat baiknya itu.

"Tu la aku takut tu. Baru seminggu dah kena pecat. Buruk betul rekod aku nanti! Syu, hotel tempat kau tu ada kerja kosong tak? Jadi cleaner pun boleh la Syu!" Amani menggenggam erat tangan Syuhada. Sudah sejuk bedi tangan Amani.

"Nanti aku tengok kan. Tapi tak kan nak jadi cleaner? Buat masa ni kau jangan susah hati sangat. Entah-entah tak ada apa pun si Zafran nak buat kat kau. Mungkin dia saja nak gertak kau. Dah..dah... jangan fikir lagi. Jom kita pergi beli barang makeup untuk kau. Isnin ni kau makeup cantik-cantik. Biar sampai dia tergoda! Kalau plan A tak menjadi, kau makeup 'Smokey Eyes' macam tadi. Confirm Zafran pengsan terus!" Syuhada sempat lagi mengusik Amani.

"Jom kita solat Asar dulu lah Syu. Tak tenang dah hati aku ni!" Amani mengeluh perlahan.

"Okay jom kita pergi surau. Tu...tangan kau tu tak mau potong dan frame kan? Bukan senang nak dapat tanda tangan Arisya!" Syuhada menjuihkan bibir ke arah tangan Amani. Muka Amani yang mendung bertukar terus. Amani tertawa mendengar kata-kata Syuhada. Dipandangnya tapak tangan yang berconteng itu.

'Lots of Love from Arisya', Amani berasa geli-geleman. Dia bukan peminat Arisya pun. Kalau bukan kerana Majalah Chic tadi, memang dia tak kenal pun siapa itu Arisya. Namun mujur juga Syuhada datang menyelamatkan keadaan. Kalau bukan kerana otak bergeliga kawannya itu, silap-silap mati kejung dia di situ makan sumpah seranah Zafran. Jantungnya berdebar kuat bila terkenangkan Zafran dan nasibnya di hari Isnin nanti.

'Ah, tak apalah. Rezeki di bumi Allah ni luas. Kalau Zafran dah nak pecat aku, mungkin ada rezeki lain yang lebih baik Allah tentukan. Percaya dengan janji Allah!' Amani berbisik sendiri. Rasa cuak diusir jauh-jauh.

*        *        *        *        *        *        *


 

    Arisya melarikan jemari runcingnya ke wajah kacak Zafran. Zafran tersenyum sedikit sebelum mengalihkan jemari Arisya dari menyentuh wajahnya. Cubaan menggoda entah kali yang ke berapa. Arisya mendengus. Bengang! Setiap kali digoda, pasti Zafran akan menepis. Terkadang dia berasa pelik dengan sikap Zafran. Kalau lelaki lain, tak payah disuruh sudah pandai meraba segenap tubuh badannya. Tetapi Zafran cukup berbeza. Bukan setakat green light, rainbow light dah diberikannya kepada Zafran. Namun sikit pun lelaki itu tidak peduli.

Pernah dia terfikir lelaki ini gay. Yelah, orang bodoh sahaja yang tidak merebut peluang keemasan yang ditawarkan Arisya. Lelaki lain sanggup menawarkan ribuan ringgit untuk menikmati tubuhnya untuk satu malam. Untuk Zafran, Arisya sanggup memberikannya secara percuma. Namun Zafran sentiasa menolak. Kalau bukan kerana mengenangkan kekayaan diwarisi Zafran serta wajah kacak yang dimiliki oleh lelaki itu, sudah lama dia angkat kaki. Dia sudah terbayangkan masa depan yang terjamin dengan Zafran.

"You ni kenapa sayang? Monyok je dari tadi? I ada buat salah ye?" Arisya menggunakan teknik reverse psychology. Sengaja dimuncungkan bibir tanda sedang merajuk. Semenjak petang tadi dia perasan yang Zafran sudah lain macam. Ini sudah sampai di depan rumah pun masih moody!

Zafran mengeluh berat. Sebenarnya dia sudah hilang mood sejak bertembung dengan Amani. Hilang terus selera makannya. Rib steak yang dipesan sewaktu dinner tadi pun sekadar dikuis-kuis dengan hujung garfu. Hebat betul penangan gadis bernama Amani itu. Sejak dari awal bertentang mata hingga ke saat ini, belum pernah sekali pun gadis itu gagal mencuit rasa marahnya!

"Bukan sebab you lah. Budak perempuan yang kita jumpa kat butik baju tadi tu, dia tu secretary
I. Tak tahulah, ada aje benda yang buat I bengang dengan dia," Zafran meletakkan tangan ke atas stereng kereta.

Arisya terkejut. Kembali dia terkenangkan wajah gadis yang dimaksudkan Zafran. Wajah naif! Yang sebenarnya Arisya tak sangka Zafran sanggup menggaji Amani sebagai setiausahanya. Sebelum ini memang hati Arisya berbulu dengan penampilan setiausaha-setiausaha Zafran. Arisya bimbang Zafran tergoda dengan mereka. Bukan dia tak tahu Munirah dulu ada hati dengan Zafran. Memang setiap hari Arisya berasa tidak tenteram. Rancangannya untuk mengusir Munirah akhirnya berjaya. Lega hati Arisya apabila Munirah berhenti kerja. Kalau gadis kampung tadi yang menjadi setiausaha Zafran, tak perlu lah dia bimbang lagi. Silap-silap gadis itu boleh diupah menjadi spy nya di pejabat Zafran! Misi memiliki Zafran perlu dilaksanakan secepat mungkin.

"Kenapa dengan budak tu? Okay je I tengok dia?" Arisya mula merangka kata-kata. Dia berpaling menghadap wajah Zafran. Wajahnya dimaniskan macam candy.

"Tak tahu lah. Budak kampung... Semua benda tak reti buat. You tengoklah tadi cara dia dress
up. Serious buat I sakit mata tau. Nak bawa keluar pergi jumpa clients pun I malu," luah Zafran.

"You ni...Dia kan baru kerja. Bagilah peluang dulu. Dah you kata budak kampung kan, agaknya anak orang miskin lah tu. Mana ada duit nak beli baju dan melawa macam I," sempat lagi Arisya memuji dirinya. Tangannya sudah mula menjalar di peha Zafran.

"I ingat nak pecat dia lah Isnin nanti. Bagi dia one month salary. Habis cerita!" Zafran membulatkan tekad. Tak sanggup lagi menanggung rasa marah setiap kali terkenangkan Amani. Bimbang nanti boleh jadi gila nanti!

Arisya sudah tidak senang duduk. Dia berharap benar Amani terus bekerja di situ. Risau betul dia sekiranya Zafran mengambil perempuan yang cantik dan seksi sebagai setiausahanya. Selagi Zafran belum menjadi miliknya, selagi itu Arisya tidak akan berasa tenang.

"Come on sayang! Sejak bila you lemah semangat ni? Tender berbillion pun you boleh dapatkan. Tak kan pasal budak kampung tu you nak jadi macam ni. Why don't you bagi dia allowance sikit. Suruh dia beli office attire. Ini pun kira investment jugak kan. Untuk jaga imej company you jugak. In return, you suruh dia sign contract kerja dengan you for at least six months," Arisya memang bijak merangka strategi. Selain modelling, memang itu lah kepakaran yang dimilikkinya.

Zafran membuang pandangan jauh ke hadapan. Dia cuba menilai cadangan yang diberikan oleh Arisya. Namun agak sukar menumpukan perhatian apabila tangan Arisya semakin galak merayap. Lekas-lekas Zafran menepis lembut tangan Arisya.

"Hmm, maybe I boleh bagi dia another two months kan. Kalau sama je tak reti buat kerja, memang I will fire her. Thanks for your brilliant suggestion," Zafran mencium tangan Arisya. Dia tahu Arisya merajuk kerana tangannya ditepis. Tapi malas Zafran mahu ambil peduli.

"Hmmmm... Dear, jom naik rumah I? Lucy out station. Ada job kat Johor. You temankan I malam ni, pleaseee...?" Arisya sudah mula merengek. Berharap benar agar Zafran akan tergoda kali ini.

"Sorry Arisya. I dah janji dengan Umi nak balik awal hari ni. Next time, k?" Zafran sudah mula menekan pedal minyak. Arisya mencebik. Dicapainya beberapa beg kertas hasil daripada sesi mengikis duit Zafran siang tadi. Pintu kereta Mercedes CLK 200 milik Zafran dihempas kuat.

Sekelip mata kereta Zafran sudah meninggalkan kawasan perkarangan Kondominum Paragon. Arisya mencapai handphone Blackberry yang dihadiahkan Zafran seawal sebulan perkenalan mereka.

"Hello. Aaron? What are you doing tonight? Wanna come over to my house?" Arisya bersuara manja. Senyuman lebar terukir di wajahnya sebaik mendengarkan jawapan Aaron di hujung talian.

Sejak bersama dengan Zafran lima bulan yang lalu, Arisya sudah tidak berhubungan dengan lelaki lain. Zafran sudah cukup sempurna untuk memberikannya wang ringgit untuk berbelanja. Namun kehendaknya yang 'satu' itu tidak pula dipenuhi oleh Zafran. Malam ini dia sudah tidak peduli, dia mahu melepaskan hajat yang satu itu bersama Aaron.

'Ah, siapa suruh kau jual mahal sangat?' Arisya tersenyum sambil memasuki lif.


 

8 comments:

  1. wooo....dasyatnye arisya! panas...!! terbaik la nyah, lagi satu chapter yg puas ana bace! mekaseh!!

    ReplyDelete
  2. tq ana!xpenah fail jd pengomen pertama!!!

    ReplyDelete
  3. BEST..Cepat buatt lagi..x sabar dh ni.hehehe..;)

    ReplyDelete
  4. lya..congrats!!
    eh mrh lak kat zafran tu
    haihhh..
    muahaha~

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum lya :)
    hai . fiska baru saja follow blog kamu . and i have done read for all .starting bab 1 until bab 11 . story sangat interesting dan best . hopefully u will continue the next bab . goodluck :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..
      terima kasih fiska!
      insyaAllah lya akan terus menulis!:)

      Delete