Orang Cantik dan Orang Hensem

Thursday, April 5, 2012

Bab 4

    Zafran menghempas briefcasenya ke atas meja. Yang sebenarnya dia jarang tiba awal seperti hari ini. Tetapi lambakan kertas kerja serta duedate yang semakin hampir menyebabkan tidurnya setiap malam juga sudah tidak lena.

Zafran terkenangkan Munirah. Biasanya setiap pagi dia akan disapa dengan senyuman manis serta lenggok menggoda gadis itu. Namun pagi ini dia disambut dengan wajah pucat Amani yang sedang membaca kertas terbalik. Spoil terus anginnya.

'Muka macam mayat hidup. Tak berseri langsung. Tak boleh ke pakai lipstick kat bibir tu? Gumam hati Zafran. Dia mengintai Amani yang sedang kalut mencari surat tawaran tender yang diminta tadi. Pakaian yang tersarung di tubuh gadis itu lebih menarik dari semalam namun langsung tidak menambat hatinya. Zafran sukakan gadis yang berpenampilan up to date. Ikut arus fesyen. Fesyen tak cukup kain. Pada pandangan matanya, Amani langsung tidak menarik perhatiannya.

    Zafran mencapai cawan berisi kopi yang telah dibancuh oleh Amani. Dia meneliti sekeliling cawan untuk memastikan kebersihan berada pada tahap yang memuaskan. Dia menghirup sedikit kopi tersebut. Hatinya kembali panas sebaik sahaja seteguk kopi itu melalui kerongkongnya.

    "Amani! Come here!" suara lantang Zafran kedengaran. Jantung Amani bagaikan terhenti berdenyut buat seketika.

    'Ah, bala apa pula nak datang ni...' desis hati Amani sambil melangkah laju ke bilik bosnya. Amani memandang wajah Zafran yang kelihatan seperti singa lapar. Hilang terus aura kehenseman ala-ala Adi Putra.

    "Ye Encik Zafran. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?" Amani bersuara perlahan. Dia melarikan pandangan mata ke arah kasut yang tersarung di kakinya. Tidak berani menatap wajah Zafran.

    "Macam mana awak buat kopi ni? It is too bitter!Pahit!" Zafran meninggikan suara. Dia memandang Amani yang sedang menunduk. Entahlah, ada sahaja perkara yang dilakukan Amani yang membangkitkan rasa marah di hati Zafran. Serba-serbinya dirasakan tak kena.

    "Saya masukkan sepeket kopi segera encik. Kandungan gula dalam tu dah cukup manis selalunya," Amani beranikan diri untuk menjawab. Dia mengerling sedikit ke arah Zafran. Terasa bagaikan ada asap yang keluar dari kepala bosnya itu.

    "Saya tak suka. Pahit! Awak pegi tanya Melissa macam mana dia buat kopi saya. Lain kali kalau tak tahu tanya. Jangan memandai! Dah, get out!!!" Zafran memalingkan badan. Pemandangan kota raya Kuala Lumpur dari tingkat 10 terbentang luas di hadapannya. Dadanya turun naik menahan marah. Hidungnya kembang kempis. Pada pandangan mata Amani, Zafran tak ubah seperti lembu jantan Mexico yang pantang nampak kain merah. Kalau Zafran punyai tanduk, pasti dirodoknya perut Amani tatkala ini.

    Amani melangkah keluar dengan hati yang sebal. Terkilan hatinya dengan sikap Zafran yang tidak bertimbang rasa. Malu betul rasanya apabila diherdik begitu di hari pertama bekerja. Down terus semangat!

Dia melangkah ke pantry. Kopi yang sudah suam itu dihirupnya sedikit. Dah cukup rasa! Tak terlalu manis, tak terlalu pahit.

    'Nak manis macam mana lagi? Nak kena penyakit kencing manis agaknya!' Amani bermonolog sendirian. Dia terbayangkan wajah Zafran tadi. Kulit cerah bosnya bertukar kemerah-merahan apabila marah. Sepasang mata membulat macam nak telan orang. Tak macho langsung! Dia terbayangkan aksi Zafran yang membentak macam budak kecil. Nak lebih gula ke atau nak gula-gula? Amani tergelak sendiri.

    "Dah kena marah pun boleh gelak lagi ye?" suara yang menegur dari belakang mematikan terus sisa tawa di bibir Amani. Dia berpaling dan kelihatan sesusuk tubuh Melissa sedang bersandar pada dinding. Amani berdebar. Matilah kalau Melissa ni kaki report!

    "Bos kita memang suka yang manis-manis. Lain kali kalau kau buat kopi dia, pastikan sepeket instant coffee dan tambah lagi dua sudu kecil gula. Okay? By the way my name is Melissa," Melissa menghulurkan tangan sambil tersenyum.

    Amani terpegun. Manis rupanya senyuman Melissa. Kan bagus kalau Melissa tersenyum begini dari semalam. Perlahan-lahan huluran tangan Melissa disambut kemas. Amani turut mengukirkan senyuman.

    "Hmm...Saya Amani. Budak kampung yang baru nak belajar. Sila beri tunjuk ajar, ye," Amani masih tersengih.

    "Lain kali kalau ada apa-apa yang kau tak pasti, tanyalah dulu. Kalau boleh, aku tolong. Kalau tersalah jolok buah cempedak tak ape. Kalau dengan Encik Zafran tu ibarat menjolok sarang tebuan tau," Melissa tersengih lagi menampakkan sebaris gigi yang tersusun kemas.

    " Hmm, selalu ke Encik Zafran marah-marah macam tu?" Amani berasa ingin tahu. Dia pelik dengan sikap bosnya yang asyik mencari kesalahan dirinya sejak semalam.

    "Sejak Munirah, secretary yang dulu berhenti kerja, memang jadual dia jadi tak terurus. Tambah lagi sekarang ni company kita tengah kejar tender besar. Bos kita tu tengah serabut siapkan proposal la tu," Melissa memerhatikan Amani yang sedang membancuh secawan kopi baru untuk bos mereka. Terdetik rasa kasihan di hatinya melihat Amani ditengking sebegitu kuat sebentar tadi. Sepanjang dua tahun bekerja di bawah Encik Zafran, rasanya itu adalah kali kedua dia melihat bosnya begitu marah. Sebelum ini Rahim pernah ditengking sebegitu rupa kerana kesalahan pecah amanah. Tidak lama selepas itu Rahim telah diberhentikan kerja. Namun apa sangatlah kesalahan Amani hendak dibandingkan dengan kesalahan Rahim. Melissa sendiri tidak punya jawapan.

    "Dia tak ade girlfriend ke?" pertanyaan yang terpacul dari mulut Amani mengundang reaksi di wajah Melissa.

    "Kenapa? Nak masuk tender ke?" Melissa mengusik Amani. Amani rasa ingin menampar mulutnya sendiri. Bagaimanalah soalan yang berlegar di kepala boleh terpacul di mulut. Amani bimbang Melissa tersalah tafsir terhadap dirinya. Dia perlu bijak menangani situasi.

    " Eh, Encik Zafran tu kan hensem, takkan lah tak ade girlfriend kan.Tapi kalau betul tak ade, boleh lah saya masuk tender.." Wajah Amani berona kemerahan. Ya Allah mulut ni! Kenapa tak dengar arahan otak?

    " Yang selalu datang sini pun Cik Arisya. Girlfriend lah agaknya kot. Eh, Encik Zafran tu memang hensem kan? Nasib la aku dah nak kahwin. Tapi pandang muka dia tiap-tiap hari memang sejuuuuuk hati," Melissa terkekeh-kekeh ketawa. Kedua-dua tangannya disilangkan ke dada. Mujurlah Melissa tidak memanjangkan persoalan yang ditimbulkan oleh Amani. Amani nekad mengunci mulut. Bimbang mulutnya tersalah cakap lagi. Namun hatinya tertanya-tanya bagaimana rupanya Cik Arisya si buah hati bosnya.

    "What took you so long? Buat kopi ke bergosip? Hah, Melissa! Awak pun sama ya?" kedatangan Zafran yang secara tiba-tiba membuatkan kedua-dua mereka terdiam. Amani menjeling sekilas ke wajah Melissa yang kelihatan pucat disergah sebegitu.

    "Ehem, saya ajar Amani buat kopi macam citarasa boss!" Melissa berdiri tegak di sebelah Amani. Zafran memerhatikan kedua-dua pekerjanya sebelum mendengus berlalu pergi. Dia berasa geram mendengar mereka berdua ketawa sejak beberapa minit yang lalu. Entah apa saja la yang digosipkan dari tadi.

    Selepas disergah oleh Zafran di pantry, Amani lekas-lekas menghantar secawan kopi manis kepada Zafran. Dia juga menyediakan dua salinan tender seperti yang diminta. Mujurlah Melissa memberi tunjuk ajar bagaimana dokumen penting syarikat di simpan. Dan mujur juga Amani pandai menggunakan mesin fotostat. Di sekolah dulu dia merupakan salah seorang petugas koperasi. Jadi Amani sudah biasa membuat salinan. Tak adalah nampak kampung sangat di mata Zafran.

    Selepas waktu rehat tengahari, Zafran tidak pulang ke pejabat langsung. Amani berasa lega kerana tidak perlu berdepan lagi dengan bosnya. Kali terakhir dia masuk ke bilik untuk meminta tanda tangan Zafran, bosnya itu langsung tidak mahu memandang ke arahnya. Seolah-olah jijik dengan dirinya. Amani berasa sayu. Dia tidak pasti berapa lama dapat bertahan dengan karenah bosnya yang berangin taufan itu. Amani seram sejuk mengenangkan apa yang bakal menanti di hari-hari seterusnya.

    

8 comments:

  1. hua...nape dah abis... T_T rase tak puas bace sekerat2...nk lagi..nak lagi... bace chapter 4 pun leh sengih sorg2..mmg ada umpphh ayat2 nye...good luck!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq ana!pembaca setia no 1!!hihihi...
      next week cuti sem..boleh la pulun byk skit bab!

      Delete
  2. Haah la..nak lagi nak lagi..haduii dh mcm tgk cite bersiri pulak..mmg best citenye..n menarik ayatnya.keep up!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sis!
      insyaAllah akan diusahakan memerah otak...
      terima kasih sudi baca!:)

      Delete
  3. Replies
    1. hahahaha...baiklah ayuni..kamu memang sumber inspirasi aku!

      Delete
  4. Tahniah2.. hebat cara penulisan!! tak sabar nak baca bab seterusnyaa!! hehee..

    ReplyDelete