Orang Cantik dan Orang Hensem

Wednesday, April 18, 2012

Bab 8

"Encik Zafran jangan melampau! Walaupun saya datang dari kampung dan saya ni orang miskin tapi encik tak boleh hina saya sesuka hati! Saya pun ada maruah. Nilai harga diri seseorang itu bukan diukur pada harta kekayaannya, Encik Zafran," suara Amani bergema di segenap ruang pejabat. Terluah jua apa yang terbuku di lubuk hatinya selama ini.

Sebentar tadi telinganya sudah panas mendengar kata-kata cacian dari mulut Zafran. Tembok kesabaran yang dipertahankan akhirnya runtuh juga. Amani sudah tidak peduli kalau Zafran ingin memecatnya. Lebih baik hilang kerja dari hilang harga diri.

Zafran terpana tatkala mendengar suara Amani yang melengking sebentar tadi. Sungguh dia tak sangka gadis yang selama ini diam dan sering menunduk apabila dimarahi, kini sudah berani membuka mulut melawan kata-katanya.

'Tak sedar makan gaji!' getus hati kecil Zafran. Zafran terdiam mencari idea untuk membidas kata-kata Amani.

"Encik Zafran pun bukan sempurna. Harap muka aje hensem. Tapi mulut busuk macam bau kentut. Nak mencaci orang je kerjanya," Amani semakin berani tatkala melihat Zafran yang berdiam diri.

Sepasang mata Zafran bulat merenung wajah Amani. Wajah polos yang tenang itu semakin meruapkan rasa marahnya. Zafran menghampiri Amani yang sedang tercegat berdiri di hadapannya. Perasaan benci sudah mula merasuk dan menguasai fikiran warasnya. Tanpa dia sedari kedua-dua belah tangannya sudah mula mencekik leher Amani. Biar sampai mampus. Baru puas hatinya!

Amani cuba menolak cengkaman tangan Zafran. Namun kudratnya tidak cukup kuat untuk menandingi tenaga lelaki itu. Zafran benar-benar sudah hilang pertimbangan diri. Semakin lemah Amani, semakin kuat cengkamannya pada batang leher Amani. Amani jatuh terjelepok di atas lantai. Matanya terpejam rapat...

Amani tersentak. Sekilas dia menoleh ke arah jam di dinding. Sudah pukul 5 pagi. Cis! Mimpi rupanya! Masuk kali ini sudah tiga kali dia terjaga dari tidur. Badannya berpeluh-peluh. Dadanya sakit menahan degupan jantung yang begitu kuat. Dia mengusap-usap lehernya. Amani terkenangkan mimpi yang dialaminya tadi. Semuanya dirasakan bagai realiti.

Suasana ruang pejabat yang sama seperti bilik Zafran, kopi manis yang masih berasap terhidang di atas meja dan Zafran pula duduk di atas kerusi sambil kaki bersilang di atas meja. Amani masih ingat bahawa dia cuma tercegat kaku di hadapan Zafran. Dalam mimpi itu Zafran tak henti-henti menyebut tentang kesemua kesalahan serta kecuaian yang pernah dilakukan sepanjang empat hari bekerja di Megah Holdings. Cuma empat hari, namun kesalahan yang disenaraikan dalam mimpi tadi dirasakan cukup panjang.

Sempat Amani mempertahankan diri dengan menyuarakan pendapat. Tapi entah bagaimana Zafran tiba-tiba menghampiri dan mencekik lehernya. Scene yang terakhir itulah yang menyebabkan dia terjaga dari tidur. Amani memicit dahi. Rasa pening dan macam hendak demam pula badannya ketika ini.

'Ini petanda nak kena pecat ke hari ni?' jantung Amani kembali berdegup kencang. Walaupun kesabarannya agak tergoyah dengan sikap Zafran, namun dia masih belum bersedia untuk meninggalkan Megah Holdings. Sekurang-kurangnya biarlah sehingga Syuhada sempat mencarikan kerja untuk dirinya. Amani bertambah resah apabila mengenangkan keluarga di kampung yang bergantung harapan kepada dirinya.

"Syu, bangun Syu...ish, bangunlah kejap.." Amani menggoyang-goyangkan badan Syuhada yang lena tidur di sebelahnya. Wajah Syuhada tersembul di sebalik selimut.

"Kau ni kenapa Amani? Mimpi hantu ke?" Syuhada memisat matanya berkali-kali. Ditenungnya wajah Amani yang pucat macam orang sakit.

"Lagi dasyat dari mimpi hantu. Aku mimpi Zafran cekik aku sampai mati! Syu, aku betul-betul rasa tak sedap hati. Aku rasa tu petanda nak kena pecat lah. Syu, hari ni kau tolong tanyakan kerja kosong? Boleh?" mata Amani dah bersinar penuh harapan.

"Tu lah kau. Suka sangat panggil Zafran tu singa. Dok seru-seru tu yang dia datang melawat kau dalam mimpi. Pastu semalam tidur tak baca doa kan. Aku tengok kau dah ternganga tidur lepas aku solat Isyak," Amani termangu dibebel oleh Syuhada.

Ada betulnya juga apa yang dikatakan oleh Syuhada. Kebiasaannya dia amalkan baca ayat kursi dan doa tidur sebelum melelapkan mata. Tapi semalam dia senggugut teruk. Lepas telan dua biji panadol langsung dia tertidur. Hingga ke pagi ini pun perutnya masih memulas. Tidurnya pula sejak malam tadi tidak lena kerana terlalu memikirkan tentang nasibnya hari ini. Sikit-sikit terjaga.

Amani terkenangkan beberapa das ayat power yang diucapkan dalam mimpi. Walaupun cuma mimpi, namun terasa satu kepuasan dapat mengutuk Zafran. Tak dapat dibayangkan indahnya perasaan kalau dia dapat menghamburkan ayat itu kepada Zafran secara realiti. Amani tersenyum sendiri.

"Hah, dah tersengih pulak kau ni! Kau okay ke tak?" Syuhada merasa dahi Amani. Pelik melihatkan Amani yang sekejap berkerut muka macam orang sembelit dan sekejapan tadi tersenyum pula. Waras tak ni?

"Aku takut. Kau doakan aku ada jodoh panjang di Megah Holdings tau. Tapi jangan lupa tanya-tanyakan juga kerja kosong kat hotel kau. Manalah tau kalau-kalau....." Amani tak sanggup menghabiskan kata-katanya.

"Iya, nanti aku tanyakan. Eh, Amani... selalunya orang kata mimpi tu terbalik. Kau mimpi kena cekik dengan Zafran, tah-tah die nak bagi kiss muah muah!" Syuhada mendekatkan mukanya ke arah Amani sambil memuncungkan mulut.

"Eiii kau ni! Jangan merepek lah! Dah la mulut busuk!" Amani menolak kepala Syuhada. Badannya dijauhkan sedikit sambil ketawa melihat aksi mulut cencorot Syuhada. Aksi 18SX!

"Kau pergi siap cepat. Hari ni kan nak makeup cantik-cantik. Apa-apa hal nanti kau SMS aku tau. Jangan lupa update aku secepat mungkin!" Syuhada sudah menarik semula selimut. Matanya masih mengantuk kerana tidur yang terganggu.

"Ha, pandai nak ceramah orang ye? Kau nak buat apa tu? Bangun solat Subuh dulu lah. Jangan lupa doa untuk aku," Amani mencampakkan sebiji bantal yang tepat mengenai kepala Syuhada.

* * * * * * *

Sudah sejam waktu pejabat berlalu namun kelibat Zafran masih belum kelihatan. Amani sudah tidak senang duduk. Dirasakan penantian ini suatu penyeksaan. Dadanya sentiasa berdegup kencang apabila melihat seseorang melewati pintu masuk pejabat. Fikirannya asyik melayang terkenangkan Zafran yang entah di mana. Takkan ponteng kerja?

Amani menongkat dagu. Termenung. Semua kerjanya tidak menjadi sejak keluar rumah pagi tadi. Dia terlepas dua stesen Monorail kerana kepalanya tak henti-henti merangka ayat untuk diucapkan kepada Zafran. Tak pasal-pasal rugi dua ringgit sekupang!

Sudah lah kepalanya pening kerana tidak cukup tidur, perutnya pula masih diserang senggugut. Amani menunduk mencapai beg tangan lusuh yang disimpan di dalam laci. Dikeluarkan sebotol kecil minyak cap kapak yang memang sentiasa dibawa bersama. Minyak inilah yang menjadi peneman sepanjang tiga jam perjalanan dari Kuala Kangsar ke Kuala Lumpur.

Dicalitnya sedikit ke kepala dan belakang tengkuk. Teruk benar dirasakan penangan si Zafran. Bukan setakat menjejaskan emosi, malah kesihatan dirinya juga sudah terancam. Amani menggelengkan kepala.

"Mengape muka kamu macam orang yang kematian laki ni?" Jason menyapa dari belakang. Lelaki cina yang ala lembut ini memang antara teman pejabat yang rapat dengannya selain daripada Melissa. Bahasa Melayunya tunggang-langgang. Mulutnya pula boleh tahan puaka. Permulaannya memang Amani tersentap juga dengan Jason. Tapi lama-kelamaan dia tahu Jason sekadar ingin bergurau.

"Tak sihatlah Jason. Kepala sakit. Perut pun ada sakit," Amani tergelak mendengar kata-katanya sendiri. Dah rupa Bangla bercakap. Amani tayang muka simpati.

"Eh, kamu sudah mencolek! Lain sekali wajah kamu hari ini. Macam inilah baru ada gaya!" ibu jari kanan Jason terpacak seinci dari muka Amani.

"Bukan menculik la Jason. Itu kidnap tau! Ini bersolek lah," Amani sudah terkekeh-kekeh ketawa. Bertambah pening kepalanya nak memahami butir bicara Jason ni. Nama aje warganegara Malaysia, tapi bahasa kebangsaan ke laut.

"Ah, whatever lah. Tak penting itu semua. Walau begitu, baguslah kamu sudah bersulik. Muka kamu pucat macam orang mau mati tau dahulu!" Jason membetulkan jambul yang keperangan di kepala. Amani memerhatikan wajah serta tubuh badan Jason. Semuanya cukup menunjukkan sifat lelaki sejati. Sayangnya naluri kejantanannya tiada. Tak cukup hormon testosterone. Kesian.

"Hei, kamu jangan memandang aku ke atas ke bawah. Tak selesa!" Jason menyilang tangan ke dada.

"Tak ada kerja ke Jason? Drawing yang saya minta last week dah siap?" Zafran menyampuk secara tiba-tiba. Terangkat sedikit bahu Jason kerana terkejut.

"Sedang menyiapkannya boss. Sudah 90%!" Jason tersipu-sipu. Menyampah pula Amani melihatnya. Bukan dia tak tahu yang Jason ada hati pada bos mereka. Tak padan dengan lelaki!

"I want it before 5 today.
You, come to my room," Zafran menunding ke arah Amani sambil berlalu memasuki biliknya. Jantung Amani bagaikan terhenti sesaat. Inilah detik yang akan menentukan masa hadapan kerjayanya di Megah Holdings. Amani menapak lemah ke bilik Zafran. Skala kepeningan kepalanya meningkat secara mendadak. Lambaian Jason tidak dipedulikannya lagi.

" Hm, saya rasa awak tahu yang saya kurang berpuas hati dengan prestasi serta penampilan awak sepanjang empat hari awak berkhidmat di sini. Kan?" Zafran berterus-terang.

Amani gigit bibir. Mukadimah yang disampaikan oleh Zafran tadi nampaknya sudah menggambarkan nasib yang bakal dihadapinya sebentar lagi. Fikiran Amani sudah tidak mampu fokus lagi kepada butir bicara Zafran. Dilihatnya bibir Zafran terkumat-kamit mengatakan sesuatu. Namun tiada satu patah perkataan pun yang dapat diterjermahkannya ketika ini. Amani bagaikan tenggelam dalam dunia sendiri.

Dia tidak mahu mendengar kata-kata cacian yang biasa dihamburkan oleh Zafran. Dia juga tidak mahu mendengar lafaz pecat yang akan keluar bila-bila masa saja nanti. Jasadnya sahaja yang tertinggal berdiri di depan Zafran.

Dia melihat Zafran mencapai sesuatu dari laci meja. Buku cek dikeluarkan dan kelihatan Zafran menulis sesuatu sebelum mengoyakkan helaian itu. Betul lah kata Syuhada, syarikat perlu memberi pampasan kepada pemecatannya. Amani mengeluh perlahan.

"Amani, are you listening to me?" Zafran merenung wajah Amani. Dari tadi dia berceloteh tanpa henti dan dilihatnya Amani bagai khayal dalam dunia sendiri.

"Ye, Encik Zafran. Saya dengar. Saya faham encik nak pecat saya. Saya minta maaf kerana mutu kerja serta penampilan saya tidak cukup baik untuk Megah Holdings. Terima kasih untuk pengalaman selama err...lima hari setengah bekerja di sini," Amani menundukkan kepala. Pandangannya sudah kabur. Rasa pening cuba dilawan.

"Apa awak cakap ni? Awak tak dengar ke apa yang saya cakap dari tadi?" Zafran sudah meninggi suara. Geram rasanya apabila mengetahui yang Amani tidak menumpukan perhatian. Sia-sia sahaja dia bercakap dari tadi. Bercakap sorang-sorang rupanya.

"Awak ni...." Zafran tidak jadi meneruskan kata-kata. Dia terdiam. Dilihatnya Amani yang sudah terhuyung-hayang. Sekelip mata Amani yang tadinya berdiri sudah jatuh ke lantai.

"Amani?!"

Rasa cemas menyelubungi dirinya. Zafran menghampiri Amani. Serba-salah mahu menyentuh tubuh Amani. Zafran menyentuh pergelangan tangan Amani untuk merasa nadi. Masih ada. Zafran lega kerana Amani cuma pengsan. Tangannya pantas cuba membuka tudung Amani.

Bersambung!:p

10 comments:

  1. aawwwww! hahahahaha.... lame tunggu ni~!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..lame kan..ampun dan maaf..otak dah protest.die nak rehat pulak..langsung beku idea..hahaha

      Delete
  2. bestnye..
    kalau bace mase belum kawen ni mesti da berangan2 jadi amani! haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. skrg pon boleh berangan lg..korang kan 1 office..amrina n dun..:p

      Delete
  3. huhuh...cant wait the next episode

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kayrul..terima kasih sudi singgah membaca..insyaAllah bab seterusnya tak lama lagi..:)

      Delete
  4. moga amani tidak dianiyai zafran...amin...

    ReplyDelete