Orang Cantik dan Orang Hensem

Wednesday, August 29, 2012

Bab 25


Bab 25

            “BETUL KE NI?” Datin Nuraina menolak pinggannya ke tepi. Berita yang dikhabarkan oleh Zafran membantutkan terus seleranya pagi itu. Bihun goreng itu tiba-tiba dirasakan payau di tekak.
            “Alah, Umi. Bukan jauh pun. Bila-bila Umi rindukan Amani, Zaf bawalah dia balik rumah kita ni. Lagipun nanti Amani nak sambung belajar. Zaf ingat nak suruh dia apply Eksekutif Program kat UPM. Dekat dengan rumah Zaf tu,” Zafran sudah mengagak reaksi Uminya. Sayang benar pada Amani. Namun dia mahu hidup berdikari. Mahu merasa tanggung jawab seorang suami yang sebenar. Di rumah Umi, hendak bermanja dengan Amani pun hanya di bilik tidur.
            “Biarlah Aina. Biar dorang belajar hidup berumah tangga. Betul kata Zaf tu, bukannya jauh. Kalau awak nak, saya pun boleh hantar awak ke sana bila-bila masa. Lagipun rumah Zaf tu dah lama sangat ditinggalkan kosong. Tak elok juga,” Dato’ Mustapha menyokong pula. Dikenyitkan matanya ke arah Zafran dan Amani.
            Amani berdiam diri. Tidak berani membuka mulut tentang sesuatu yang dia tidak pasti. Zafran langsung tidak bercerita yang dia memiliki rumah lain dan mahu mereka berpindah ke sana. Sudah hampir dua bulan mereka tinggal di rumah Umi. Sangkanya mereka memang akan tinggal di sini sahaja. Dia sendiri tidak kisah tinggal sebumbung dengan mertua. Sesungguhnya keluarga Zafran melayan dia dengan cukup baik. Berpindah keluar bermaksud dia akan merindui Uminya itu.
            “Amani? Dengar tak Umi cakap tadi?” tiga pasang mata terpaku memandang Amani yang kelihatan sedang berkhayal.
            “Apa dia Umi? Sorry Umi, Amani tak dengar,” Amani menyeringai menampakkan giginya.
            “Umi kata, jaga diri elok-elok. Kalau ada apa-apa, cepat-cepat call Umi. Hmm, Umi mesti rindu nak makan gulai tempoyak masakan Amani tu nanti,” suara Datin Nuraina kedengaran sayu. Sememangnya berat untuk dia melepaskan Zafran dan Amani keluar dari rumah mereka. Hatinya yang kosong dan kesunyian sejak ketiadaan Zuryn telah terisi dengan kehadiran Amani.
            “Ah, awak ni. Saya kan ada! Biarlah saya jadi pengubat kesunyian awak!” Dato’ Mustapha mencuit dagu isterinya.
            “Awak lain! Awak orang laki-laki mana faham perasaan saya ni...,” Datin Nuraina menjeling geram.
            “Kalau awak nak teman perempuan bolehlah saya carikan nanti. Kuota saya ada lagi tiga ni. Rumah kita ni pun besar, bilik pun banyak. Hidup sebumbungkan bagus!” Dato’ Mustapha sudah mengekeh ketawa. Seronok benar dapat mengusik perasaan isterinya itu. Dah tua-tua begini pun masih suka merajuk dan menarik muncung.
            “Apa dia bang? Beranilah abang buat! Tahulah nasib abang nanti,” Datin Nuraina sudah mencubit lengan suaminya. Suka sangat mengusik aku! Kalau bab lain tak apa. Tapi bab kahwin lain memang pantang keturunannya!
            Amani ketawa melihatkan Umi dan Walid yang bertelagah. Alah, kedua-dua ibu dan bapa mertuanya itu memang begitu. Sudah dua bulan tinggal bersama, dia dapat melihat begitulah cara mereka menunjukkan kasih sayang dan kemesraan. Kalau berjalan pun masih berpimpinan tangan berdua. Kadang-kadang makan pun saling bersuapan. Romantik habis! Tahulah dia dari mana tumpahnya gen romantis Zafran.
            “Ha, korang cepat sikit bagi Umi cucu. Tak payah nak tunggu lama-lama. Boleh buat kawan Umi ni!” Datin Nuraina tersengih pula. Tidak sabar benar dia ingin menimang cucu. Kebanyakan kawan-kawannya sibuk berkongsi kemeriahan di kelilingi cucu. Yang bercicit pun sudah ada.
            Zafran menjeling ke arah Amani yang hampir tersedak air kopi Che’ Nah. Kata-kata Umi yang selamba itu umpama bom yang menggegar hatinya. Wajah Amani juga sudah berubah rona. Ah, kalaulah Umi tahu perkara yang sebenar... Pastinya isu cucu ini tidak akan terbangkit di kala ini. Bak kata pepatah, ‘kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.’ Begitulah jua keadaan yang sedang dialaminya. Selagi belum ‘bersama’, bagaimana hendak disenyawakan benih-benih cucu idaman Nenek Nuraina?
            “Ehem, sabarlah Umi... InsyaAllah, kalau cepat rezekinya, adalah tu...,” Zafran spontan mencapai akhbar di sudut meja. Pura-pura menumpukan perhatian pada berita yang entah apa-apa itu. Wajahnya yang berubah riak itu cuba disembunyikan di balik akhbar. Ah, mintak-mintaklah Umi tutup cerita ni. Aku ni bukannya pandai sangat nak berbohong dengan Umi!
            Datin Nuraina terkesan perubahan pada wajah anak dan menantunya. Riak wajah itu menggambarkan ada sesuatu yang disorokkan oleh mereka. Ditenung pula pada sepasang mata Amani yang sudah merah. Menangiskah menantunya itu? Tapi kenapa? Hatinya mula berasa gelisah. Naluri keibuannya dapat mengesan ada sesuatu yang disembunyikan oleh mereka. Takkanlah anak atau menantunya itu mandul?
            Datin Nuraina menjeling sekilas ke arah suaminya. Manalah tahu kalau-kalau suaminya itu turut perasan akan ketegangan suasana yang berlaku. Bolehlah mereka berdiskusi dan mencari solusi di kamar nanti. Namun Dato’ Mustapha kelihatan berselera menyuapkan bihun goreng ke mulutnya. Sedikit pun dia tidak ambil peduli dengan keadaan sekeliling. Datin Nuraina merengus sedikit.
             Ah, tunggulah kau Zaf, Umi akan selidik sampai ke lubang cacing!

*                *                      *                      *                      *                      *

Zafran tersenyum bahagia. Dari luar rumah lagi dia sudah terbau masakan gulai ikan masin pucuk belimbing. Isterinya itu memang pandai memasak lauk-pauk kampung yang jarang dapat dijamahnya. Sejak Amani berhenti kerja, setiap hari ada saja bau-bauan menyelerakan yang menyambut kepulangannya dari pejabat.
Tidak sia-sia dia membawa Amani berpindah keluar dari rumah Umi dan Walid. Di rumah sendiri, mereka lebih bebas untuk bermesra. Amani juga dapat menjalankan tanggung jawab seorang isteri tanpa bantuan orang gaji. Segala keperluannya disediakan dengan cukup sempurna oleh Amani. Dari makan minum hingga pakaian, semuanya dari sentuhan Amani sendiri.
Hari ini dia sengaja pulang lebih awal. Selain merindui kelibat isterinya, dia juga punya misi yang perlu dijalankan. Walaupun belum dapat melunaskan ‘impian’ yang satu itu, namun kasihnya kepada Amani sedikit pun tidak pernah berkurang. Sesungguhnya dia tidak mahu memaksa Amani. Dia mahu segala-galanya berlaku dalam keredhaan Amani dan keredhaan Allah.
Zafran menyembunyikan diri di balik dinding. Dia pasti Amani tidak sedar akan kepulangannya.  Kelibat Amani yang sibuk memasak di dapur diperhati lama. Timbul pula idea untuk menyakat isterinya itu. Kalau disergah dari belakang, mahu terpelanting sudip di tangan Amani. Zafran sudah ketawa kuat di dalam hati.
“Dah kenyang, sayang? Nak lagi tak?”
Suara  Amani yang manja menggegarkan jantung Zafran. Urat sarafnya terasa hangat membakar. Dengan siapa pula isterinya berbicara? Zafran cuba mengintai lagi. Namun pandangannya terhalang dek tubuh Amani yang sedang membelakangkannya. Skala kemarahannya meningkat dengan tiba-tiba. Zafran sudah mengepal penumbuk. Ingin dipecahkan wajah manusia yang dipanggil sayang oleh isterinya itu. Bagai samseng, Zafran keluar dari tempat persembunyiannya.
Niat Zafran untuk menjerkah kemarahan terbantut apabila pandangan matanya bertaut dengan sepasang anak mata biru yang redup. Wajah yang comot dengan lebihan nasi yang melekat pada pipi itu tersenyum menampakkan sebaris gigi yang tersusun cantik. Alahai, comelnya! Hilang terus amarah yang membara sebentar tadi. Cair terus hatinya waktu itu. Memang tangkap leleh.
Daddy!”
Amani menoleh ke arah tundingan jari Emir Luqman. Terperanjat dia melihatkan Zafran yang sudah berdiri tegak di belakangnya. Entah sejak bila lelaki itu sudah berada di situ. Asyik sangat melayan Emir Luqman sehinggakan dia tidak menyambut kepulangan Zafran seperti kebiasaannya.
“Bila abang balik? Tak bagi salam pun. Terkejut sayang!” Amani terus menyalami Zafran. Tali leher Zafran dilonggar dan dibukakan seperti selalu. Spontan Zafran mencium pipi Amani tanda terima kasih.
“Baru je. Saja balik awal. Rinduuu... Ni siapa sayang? Comelnya!” Zafran sudah mendukung Emir. Dibawa ke sinki lalu dibersihkan sisa makanan yang terlekat pada wajah serta badan anak itu.
“Inilah Emir Luqman. Budak yang sayang jumpa kat surau Paradigm Mall dulu. Ingat tak?” Amani menuangkan segelas jus oren lalu dihulurkan kepada suaminya.
“Oh, inilah dia budak tu? Hello Emir! Where’s your mama? Where’s your daddy?” Zafran mendudukkan Emir di atas ribaannya.
That’s my mama. This is my daddy,” Emir menunjuk ke arah Amani dan Zafran silih berganti. Senyuman comelnya mencuit hati mereka.
“Manja tau Emir ni. Tiba-tiba je panggil sayang mama bila sampai tadi! Ni panggil abang daddy pulak! Dia panggil Kak Nurul ibu,”
“Oh, mana ibunya?” Zafran tercari-cari kelibat ibu Emir Luqman di dalam rumah.
“Kak Nurul tinggalkan Emir kat sini. Dia ada urusan lain tadi. Abang tak kisah kan?” Amani bertanya perlahan. Terlupa pula untuk meminta keizinan suaminya sebelum membawa masuk orang luar ke rumah itu. Macamlah rumah aku!
“Abang tak kisah. Ada jugak teman sayang kat sini. Asalkan tak bawa masuk lelaki lain sudahlah...,”
“Ish, abang ni! Takkanlah sayang nak buat macam tu. Entah-entah tadi abang ingat Emir ni kekasih gelap sayang eh?” Amani mencuit hidung Zafran. Sengaja dia ingin mengusik lelaki itu.
“Eh, mana ada!” Zafran mengawal suaranya. Malu sendiri kerana gagal melawan cemburunya sebentar tadi. Kalau sayang tahu mesti kena bahan selama sebulan!
“Abang, bilalah kita nak ada anak sendiri kan?” Amani mengeluh perlahan. Entah mengapa dia berasa sedih dan sayu tatkala melihat Zafran yang terleka melayan keletah Emir. Pastinya lelaki itu sudah cukup bersedia untuk memiliki zuriat sendiri. Dia sendiri kepingin untuk melahirkan zuriat mereka. Namun konflik yang mereka alami masih belum selesai hingga ke hari ini.
Dia sendiri pelik dengan masalah yang mereka alami. Segala-galanya OK, sehinggalah mereka ingin ‘bersama’. Dengan bantuan Mr. Google, dia mendapati perasaan takut dan gelisah itu adalah perkara normal bagi mereka yang baru berkahwin. Sepatutnya lama-kelamaan perasaan itu akan dapat dikawal. Namun kini sudah hampir tiga bulan mereka berkahwin, tanggung jawab yang satu itu terlalu sukar untuk dia lakukan. Kalau Zafran tak sabar dan kahwin lain macam mana? Suaminya itu bukan setakat mampu beristeri dua, malahan kahwin empat pun sudah tentu tiada masalah! Amani berasa seram sejuk.
“Sayang? Dengar tak abang cakap? Berangan teringatkan siapa tu? Teringatkan Fahim?” Zafran sekadar mengusik. Sejak kebelakangan ini kerap benar isterinya itu mengelamun. Dia faham dengan bebanan perasaan yang dipikul oleh Amani. Rasa bersalah yang tiada berpenghujung.
“Apa abang cakap ni? Tak baik tuduh sayang macam tu. Sayang bukan teringatkan lelaki lain. Sayang cuma takut abang yang tak bersabar dengan sayang dan kahwin lain!” Amani mengelipkan matanya yang dikaburi air mata. Cepat-cepat dijauhkan tubuhnya dari Zafran. Petanda dia berjauh hati dengan usikan suaminya sebentar tadi.
“Alolo sayang abang ni... Abang gurau je sayang. Abang minta maaf ye. Sayang jangan fikir bukan-bukan. Sayang seorang dah cukup untuk abang. Yang seorang ni pun abang tak mampu nak jaga hati dengan sempurna. Asyik merajuk je... Manalah abang mampu nak jaga hati lain. Boleh hilang kewarasan abang nanti! Emir, tengok mama ni. Tak cantik kan kalau merajuk?” Zafran menggunakan Emir Luqman sebagai umpan memancing hati Amani.
“Buruk!” sepatah kata yang ditutur Emir Luqman secara pelat dan wajah yang tersebik itu mengundang tawa di bibir Amani. Zafran menghela nafas kelegaan. Sensitif betul isterinya ini. Dah macam time bomb. Salah cakap sikit mesti akan meletup!
“Sayang jangan susah hati. Allah sentiasa membantu kita. InsyaAllah, sayang. Walau apa pun terjadi, abang tetap bersabar. Dan abang pun nak sayang bersabar jugak. Ingat, ini semua dugaan Allah untuk kita,” Zafran mengusap kepala Amani yang sudah terlentok di bahunya. Dia ingin Amani tahu, rasa kasihnya tidak pernah berubah walaupun sedikit. Kehendak yang satu itu bukanlah pengukur kepada tinggi atau dalamnya kasihnya kepada Amani.
“Hmmm. Terima kasih abang. Bagi sayang masa ya. Eh, abang dah solat Asar? Dah lewat ni,” Amani mengerling jam di dinding.
“Ya Allah! Terlupa pulak abang. Ralit sangat melayan si Emir ni. Abang naik dulu ya,” Zafran mencium dahi Emir dan Amani sebelum bergegas ke tingkat atas.

“MANA EMIR?” Zafran menjenguk ke dapur setelah kelibat Emir tidak ditemuinya di serata rumah. Selesai membersihkan diri dan solat Asar, dia lekas-lekas turun ke bawah untuk melayan bicara budak yang petah bercakap itu.
“Baruuu je balik bang. Kak Nurul datang ambil kejap tadi. Dia nak cepat. Dia kirim salam aje pada abang,”
“La, ye ke? Tak sempat nak jumpa Kak Nurul tu. Asyik dengar cerita sayang je. Nak jugak abang jumpa orangnya. Suami dia kerja mana?” Zafran menyuap kuih buah melaka yang baru diletakkan Amani di atas meja makan.
“Dia dah bercerai bang. Suaminya tinggal kat U.S lah kot. Dia baru je balik Malaysia dua bulan lepas macam tu. Tu yang sibuk nak settle macam-macam benda tu. Lepas ni keraplah dia tinggalkan Emir kat sini. Boleh juga sayang tolong tengok-tengokkan. Bolehkan bang?”
Yup, abang pun tak kisah. Baik betul isteri abang ni tolong orang. Ni yang buat abang bertambah sayang ni,” Zafran sudah merangkul Amani. Rambut Amani yang panjang dibelai lembut. Perlahan-lahan Zafran merebahkan kepalanya ke atas peha Amani. Membiarkan jemari Amani memicit lembut kepalanya yang sedikit sarat dengan masalah yang melanda mereka.
Zafran bingkas bangun apabila telefon bimbitnya berdering. Nama pemanggil yang tertera di skrin dijeling sekilas. Dengan pantas dia keluar rumah, mencari privasi untuk berbual. Mujurlah Amani bukan seorang yang mudah curiga. Tersenyum sahaja isterinya meneruskan kerja-kerja di dapur.
“Assalammualaikum Umi,” Zafran bersuara sebaik butang ‘jawab’ ditekan.
“Waalaikumussalam. Ha, macam mana? Ada jumpa Ustaz Iqram tadi?” Datin Nuraina tidak sabar ingin mendengar berita.
“Dah, Umi. Zaf dah ambil pun air yang dia bagi. Tapi Zaf belum bagi Amani minum lagi,” Zafran menjeling ke arah pintu rumah. Bimbang pula jika Amani mencuri dengar perbualan mereka.
“Iyalah. Petang atau malam nanti bolehlah bagi. Jangan lupa berselawat dan niatkan biar jauh dari gangguan. Faham? Ni Walid nak cakap kejap,” Datin Nuraina memberikan telefon kepada Dato’ Mustapha.
“Zaf, tiap-tiap malam amalkan baca ayat kursi. Selalu baca ayat pendinding yang Ustaz Iqram beri tu. Imamkan solat sekerap mungkin dan selalulah baca al-Quran. Itulah cara kita berlindung dari perbuatan khianat serta hasad dengki orang. Kita ni suami. Tanggung jawab di bahu kita. Kalau ada apa-apa masalah jangan malu nak bertanya Umi atau Walid. Jangan simpan sorang-sorang,” Dato’ Mustapha menasihati lembut. Wajah Zafran yang kusut dengan sepasang mata yang merah menahan sebak terbayang kembali di ruang ingatannya. Tidak disangka anak sulungnya itu sedang dilanda ujian berat seawal tiga bulan usia perkahwinan mereka.
“Iya Walid. Terima kasih sangat-sangat pada Walid dan Umi sebab bantu Zaf. Kalau tidak, sampai bilalah kami nak jadi macam ni,” Zafran bersandar pada dinding kereta. Separuh jiwanya berasa lega kerana telah mendapatkan bantuan dari Ustaz Iqram. Manakala separuh lagi jiwanya dilanda kemarahan yang bukan sedikit kepada orang yang telah menghantar sihir kepada Amani. Tak pasal-pasal rugi nikmat berkahwin! Huh.
“Sama-sama. Zaf anak kami. Selagi boleh bantu, kami akan bantu. Janganlah Zaf susah hati tentang siapa yang menghantar sihir tu. Itu urusan dia dengan Allah. Kalau bukan di sini, di sana nanti akan ada balasan yang menanti. Sekarang ni tanggung jawab Zaf lindungi Amani. Mudah-mudahan tak berulang lagi. Walid dengan Umi tak putus berdoa untuk korang,”
“Baik Walid. InsyaAllah Zaf akan jaga Amani baik-baik. Kalau ada apa-apa Zaf akan call Walid dan Umi,”
“Yelah, eloklah macam tu. Ni Umi kamu nak bercakap lagi,” Dato’ Mustapha mengembalikan telefon bimbit kepada isterinya. Dari tadi tangan Datin Nuraina bergayut di bahunya minta untuk bercakap. Sabar ajelah!
“Zaf kena bagi Amani minum sampai habis tau. Banyakkan bersabar. Bagi masa supaya Amani sembuh sendiri. Benda ni bukannya boleh terus OK. Jangan petang ni Zaf bagi minum, malam nanti dah mintak dari Amani! Jangan gelojoh sangat!”
Wajah Zafran berona merah. Nasib baiklah sekadar berbual di telefon. Kalau secara berdepan, tidak tahu mana hendak disorokkan wajahnya waktu ini. Uminya ini kalau bercakap tak ada tapisan langsung. Macamlah dia ni budak kecil tak cukup umur. Beriya benar Uminya menerangkan satu persatu.
“Dengar tak ni Zaf???” Datin Nuraina menjerit sedikit. Panjang lebar kita bercakap, senyap pulak dia!
“Iya Umi. Zaf dengar dan faham. Ustaz Iqram pun cakap benda ni ambil masa. Dah tiga bulan Zaf bersabar, Umi. Tak ada masalah untuk Zaf menunggu lagi...”
“Hm, baguslah kalau macam tu. Sampaikan salam Umi dan Walid pada Amani. Jaga diri baik-baik ya. Ada masa balik la sini. Rindu Umi pada Amani tu,”
“InsyaAllah hujung minggu nanti kami balik ya Umi. Kirim salam pada Walid. Assalammualaikum Umi,” Zafran mematikan talian.
Zafran mengeluarkan sebotol air penawar yang diberikan oleh Ustaz Iqram dari kereta. Menurut Ustaz Iqram, air ini hanyalah ikhtiar yang boleh mereka lakukan. Selebihnya kuasa Allah jua yang mampu mematahkan sebarang kuasa sihir yang dihantar kepada Amani. Zafran menghela nafas. Dia sudah berusaha, dan dia juga sudah berdoa tanpa jemu. Kini tiba masanya untuk bertawakal kepada Allah SWT.
Wajah comel Emir Luqman terlayar di ruang matanya. Keletah manjanya cukup menambat hati walaupun baru sebentar mereka meluangkan masa bersama. Ah, dia tidak sabar mahu memiliki anak yang ramai secomel Emir. Dengan izin Allah, dia pasti kehidupan mereka akan berubah selepas ini. InsyaAllah! Percaya dan yakinlah pada janji Allah!
“Sayang! Mari sini temankan abang minum petang!” Zafran melaung kuat. Secawan air telah dituang ke dalam cawan untuk Amani. Sempat dibacakan surah Al-Fatihah serta diselawat sebanyak tiga kali seperti pesan Ustaz Iqram tadi.
Amani yang muncul dari dapur tersenyum manis. Secawan air kosong yang dituang oleh Zafran disuakan ke bibir. Walaupun sekadar air putih, dia cukup berbesar hati untuk menemankan Zafran minum bersama. Dengan lafaz bismillah Amani meneguk air itu sambil diperhatikan oleh Zafran.
Tawakalallah!

Bersambung! =)

nota kaki: Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca. Maaf Zahir dan Batin. Ikhlas dari Lya Zara. =)

14 comments:

  1. Selamat hari raya Lya....best3....mudah2an amani cepat sembuh kesian kat zafran.sporting la mama dan papa zafran tue.bagus amani dpt keluarga mertua camtu moga diaorg hidup kekal bahagia hingga akhirnya:-)

    ReplyDelete
  2. selamat hari raye.. cian amani....sapa agaknye kak nurul 2

    ReplyDelete
  3. Slm lya..nanti klau free boleh x email akak di asida.enterprise@gmail.com ada nak tnya sumthing.. ASAP..tq

    ReplyDelete
  4. mmg ada kan kes mcm ni dlm masyarakat kita. dosa sebab buat perkara khurafat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol shafriza. .lya dah experience sendiri cuma bentuk sihir yg berbeza..:)

      Delete
  5. Hmmm kesian Amani ngn zafran.harap2 arisya jahat tu dapat balasan yg setimpal...best3,,,,

    ReplyDelete
  6. Terima kasih pada Walid dan Umi Zaf sebab faham masalah yang sedang melanda pada anak dan menantu kesayangannya.... semoga ianya akan pulih..... Nurul janganlah ganggu kehidupan Amani dan zaf yang baru hendak bahagia.... kasihan mereka.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sue..rumah tangga memang banyak dugaan kan..hrp Aaani dan Zafran tabah mengharungi..:)

      Delete
  7. Ya ALLAH cian Amani muga usaha Zafran datok n datin diberkati ALLAH TA'ALA.tapi akak cam cuak gak ngan hadir nye anak Nurul bekas ex kekasih Zafran.akan tergugat ke kasih sayang Zafran kat Amani?ape kah reaksi Zafran bile tau sape mummy baby Emir tu!cian Amani tabah ye dek walau ape pun dugaan yg datang.me kasih dek ilang rindu akak kat Amani.n dek jgn lah pisah kan Amani ngan Zafran ye dek!hehe ter xcited lah akak ne dek.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..kak norihan!Lya mmg selalu tertunggu2 komen akak..akak betul2 menjiwai cerita sy..terima kasih ye kak!♥

      Delete