Orang Cantik dan Orang Hensem

Thursday, September 11, 2014

Bab 14 - Main Kahwin-Kahwin

Assalammualaikum semua! Dah lama sangat saya tak menulis. Kalau nak baca Bab 14 ni, apa kata baca dulu Bab 13? Saya ada update sikit Bab 13. Tenkiuuuuu!

ADAM gosok mata. Hesy! Biar betul? Dari pembaringan dia sudah duduk bersandar pada sofa. Tidak lama kemudian dia bingkas berdiri dan berjalan mundar-mandir di ruang tamu.
Sekali lagi jarinya dilarikan di atas permukaan skrin telefon bimbit. Bait-bait kata yang tertulis dalam mesej ringkas itu diulang baca beberapa kali. Walau terasa sukar untuk mempercayai, namun dia yakin mesej itu memang ditujukan kepadanya. Kan ada nama Adam tu? Adam meyakinkan diri.
Sudah berhari-hari mereka tidak berhubung. Kalau diturutkan rasa hatinya, ada sahaja yang ingin dia tanyakan.
Tengah buat apa?
Dah makan?
Makan apa?
Rindu saya tak? Jom kita keluar? Heh.
Tapi dia segan. Mengenali Aimy melalui mesej-mesej yang dikirim, dia pasti gadis itu sangat berbeza. Bagai jinak-jinak merpati. Dirapati boleh, nak ditangkap tak dapat. Sebab itulah dia mengambil sikap berhati-hati. Bimbang nanti terus berputih mata.
Namun kiriman mesej Aimy sebentar tadi membuai rasa di hatinya. Walaupun ayatnya ringkas sahaja, namun itu sudah cukup untuk membuatkan dia rasa gembira. One step closer. Mungkin angin malam telah membisikkan kata rindunya kepada gadis itu.
Adam mengukir senyuman. Jangan nak berangan sangatlah, Adam! Hatinya berbisik sendiri.  Gadis bernama Aimy itu baru sahaja mengajak dia keluar, namun angan-angannya sudah jauh mendaki langit. Kalau terjatuh kali ini bukan setakat sakit, silap-silap tak bangun langsung semangatnya nanti.
Dia tidak tahu sejauh mana hubungan mereka boleh dibawa. Namun tak salahkan mencuba? She’s definitely one in a million, and it is a worth try rather than giving up now.
            Adam mencapai gitar yang disandarkan pada dinding rumah. Dia menggosok badan gitar yang sudah berhabuk seinci itu. Entah berapa lama dia tidak menyentuh gitar kesayangannya itu. Dia sendiri tidak pasti.
            Adam memejamkan mata. Terus dia tenggelam dalam dunianya sendiri.  Jemarinya mula mengetik tali-tali halus pada badan gitar. Dalam kesyahduan malam itu, suara serak Adam kedengaran memecah kesunyian.

Sering kali hati tertanya
Tiap saat kita bersama
Sampai bilaku harus memendam rasa

Jemari Adam terhenti sebentar. Dia berdehem beberapa kali. Terasa perit tekaknya setelah lama tidak menyanyi. Tidak lama kemudian jemarinya kembali menyambung pada not yang terhenti.

Tak pernahku merasai
Bibir terkunci
Jiwa bergelora rasa tak percaya
Adakah ku bermimpi
Mimpi di siang hari

 Dirimu...
 Telah lama kunantikan
 Wajah yang bermain
 Di mimpi-mimpiku
 Hidupku...
 Kini bagaikan penjara
 Tanpamu di sisi ku tak bermakna

 Mungkinkah akan terjadi
 Dirimu aku miliki
 Berilah tanda kepastianmu
 Namun jika tak tercapai
 Harapanku...
 Selama hayat dirimu tetap kusanjungi
                                   
            Penuh penghayatan Adam mengalunkan lagu itu. Entah mengapa dia berasa begitu syahdu ketika itu. Bagai tersentuh hati keras lelakinya. Adam membuka matanya. Sepintas wajah Aimy terbayang di hadapannya.
            Ah, gila! Memang gila.
            Dia mengerti mengapa Hasif mempersendakan perasaannya ketika mereka bertemu dahulu. Hanya kerana kejadian di Sacc Mall hampir sebulan yang lalu, dia sudah meletakkan Aimy di tempat yang cukup istimewa di dalam hatinya. Benarlah kata orang.
Love is a mystery. You will never know who, how, and when you are going to fall for it.
            Adakah ini cinta? Atau sekadar persinggahan sementara buat mengisi hatinya yang sudah terlalu lama dibiarkan terkunci rapi? Adam sendiri tidak punya jawapan.
            Satu yang dia pasti, setelah hampir lima tahun, Aimylah gadis pertama yang membikin hatinya penasaran. Setelah begitu lama, inilah kali pertama dia terasa bersedia untuk menjemput masuk seorang gadis ke dalam lubuk hatinya.
Ya, begitu saja. Semudah itu. Dan dia tidak punya penjelasan.
            Love is a mystery. Remember?

No comments:

Post a Comment